יום מקוון 3 מטלה ראשונה
במצגת רסק, לקט או סלט פרות יש ביטוי לשלוש מגמות בהתפתחות התרבות הישראלית, האחת קור ההיתוך, תרבות אחת שולטת עם קוד אחד אליו יש לשאוף, השניה הרב תרבותיות פתיחה לתרביות שונות שהיו עד אז דחיויות ואף נחשבו נחותות, ולבסוף התרבות המעמיד במוקד את היצירה האישית אשר נוצרת מרבדים תרבותיים מורכבים ואיננה מעמידה במרכז יצירת מודל אידאלי או מתח תרבותי.
המגמה הראשונה - תקופת קור ההיתוך, שנות החמישים, הבניה של דמות הישראלי החדש, החזק השורשי הקשור לאדמה או במילה אחת הצבר. אני מוצאת בשיר הרוכבים של הדודאים ביטוי למגמה זו של הישראלי ההזק, היפה, שירת הרוכבים הרוכבים לבדם בואדי אך הם שרים ודבר לא ישבר אותם. הדמות של הלוחם ההירואי החזק הנותן את חייו למען המדינה ללא תלונה בשיר. באותה תקופה נדרש לבנות תרבות אחת המציגה את הישראלי כחזק, הישראלי הלוחם אשר ממגר את אויביו ויכול להם. דוד מול גולית.
המגמה השניה , עידן הרב תרבותיות, בשנות השבעים על רקע תחושת ההלם עקב מלחמת יום כיפור חל כרסום במוטיב הישראלי הבלתי מנוצח יפה הבלורית. ובמקום דמות מופת אחת החלו להכיר בישראלי על רבדיו השונים כולם לקחו חלק במלחמה זו והכאב חצה גבולות, מפלגת העבודה פינתה את מקומה למפלגת הליכוד שחרתה על דגלה שהיא מייצגת את כל העם ובמיוחד נותנת מקום גם להשפעות מארצות המזרח כמרוקו, תימן, יון ועוד. אלו באים לידי ביטוי גם במוזיקה וניתן מקום לשירה ולזמר הים תיכוני. בשיר אם ננעלו מ- 1978, אותו שרה עופרה חזה מוגדש המקצב בתימני. עופרה חזה היתה מהזמרות המובילות בארץ באותה תקופה ואף צמחה להיות זמרת בין לאומית כאשר השירים אשר הפכו אותה לזמרת ענק בינלאומית היו בטאו את המוזיקה והתרבות התימנית.
.
ב.המטלות והצפיה במצגת היו מהנות עבורי והזכירו לי נשכחות.
במצגת רסק, לקט או סלט פרות יש ביטוי לשלוש מגמות בהתפתחות התרבות הישראלית, האחת קור ההיתוך, תרבות אחת שולטת עם קוד אחד אליו יש לשאוף, השניה הרב תרבותיות פתיחה לתרביות שונות שהיו עד אז דחיויות ואף נחשבו נחותות, ולבסוף התרבות המעמיד במוקד את היצירה האישית אשר נוצרת מרבדים תרבותיים מורכבים ואיננה מעמידה במרכז יצירת מודל אידאלי או מתח תרבותי.
המגמה השלישת - האדם היחיד במרכז, המימוש העצמי הוא ערך המוביל את התרבות מבחינה סציולוגית . מגמה זו הטומנת בחובה עירוב של כל הגורמים המתקימים בחברה אלו מתערבבים ויוצרים תרבות חדשה בה ישנו דגש על האמן, המקוריות שלו, ייחודו, ( פוסט מודרניזם) ביטוי היחיד הוא המוביל ולא השתיכות אתנית כזו או אחרת במובן זה האמן יכול לשאוב את חומריו מכל תרבות ובלבד שהיא בונה לבסוף דבר אחד שלם. אמנים מזאנר אחד חברו בפרויקטים לאמנים מזאנר אחר ויחדיו יצרו דבר חדש כך ההופעה של שלמה ארצי ושמעון בוסקילה שלקחו שיר מרוקאי ושרו אותו יחדיו שלמה ארצי בעברית ושמעון בוסקילה בערבית מרוקאית. שיר זה הינו מאוד פופולרי ומושמע רבות.
ב.המטלות והצפיה במצגת היו מהנות עבורי והזכירו לי נשכחות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה